sunday-cruisers.nl

Comeback van de merken

Balenciaga

Nu de fashion week voorbij is, merk ik dat ik zelf steeds vaker op een luie zondag middag modebladen doorblader, of even de stad in ga. De grote dure merken zoals Chanel, Burberry en Balenciaga  zijn niet alleen veel jeugdiger geworden, maar ook veel toegankelijker en gericht op dagelijks gebruik. Voorheen was Chanel bijvoorbeeld een merk wat je chique oma in Amsterdam Zuid zou dragen, een mantelpakje onder haar geföhnde haar. Tegenwoordig zijn de Chanel tassen veelal te zien op straat, en dan met name de modebewuste jongeren. Chanel tassen (de welbekende gestikte variant met het gekruiste logo) zie je steeds vaker terug in de schoolbanken, maar dan wel aan de arm van de wat welgesteldere studenten. Burberry staat natuurlijk nog steeds bekend om zijn klassieke print dat voornamelijk te zien is in regenjassen, of sjaaltjes. Deze klassieker zal niet snel uit het beeld verdwijnen. maar het merk met de grootste comeback is Balenciaga, die nu erg populair is door zijn bijzondere sneakervorm. Zo heeft Balenciaga een ‘sokvorm’ sneaker ontworpen, die erg gestroomlijnd en fusturistisch aan doet. Vele merken hebben deze al gekopieërd! Na de bekende ‘sock boot’ die zelfs in een liedje van rapper Cardi B terug kwam, kwam Balenciaga met een nieuw futuristisch sneaker design, een op het eerste oog wat robuust ogende sneaker, hoog en dik. Ook deze schoen is vaak gekopieërd.

Wat deze merken nou hielp om de populariteit te vergroten, is door hun markt te verbreden naar scholieren en jeugd. Hoewel de prijzen alsnog hoger liggen dan gemiddeld (logisch bij zo’n bekend merk) is de doelgroep veranderd. Door de exclusieve schoenen te laten dragen door modellen, instagram meiden en artiesten, is hij ook in de smaak gevallen bij scholieren en studenten. Deze sparen vervolgens een tijdje hard om de schoenen of tas aan te schaffen, waarna ze er mee op kunnen scheppen op school. Een ander merk dat je vaak terug ziet op dit moment zijn de Alexander McQueen sneakers. Dit zijn redelijk normaal uitziende witte sneakers, maar het logo maakt het gewild, want het is duur en dus exclusief.

Ik wil je vragen eens op te letten in het straatbeeld, hoeveel jonge mensemn je ziet lopen met een tas, jas of schoenen van een duur merk. Waar vroeger de Gucci riem en pet en Dolce & Gabbana bril de overhand had, zijn het nu de slicke schoenen die mooi mengen met de rest van de outfit. Alleen de kenners herkennen ze!

Exit mobile version